poniedziałek, 11 kwietnia 2016

CHLEB ZIOŁOWY Z PŁATKAMI OWSIANYMI

 Wiosna już za oknem, pojawiają się pierwsze ciepłe dni i coraz więcej roślinności. Wszystko wokół kwitnie, zieleni się, a w moim ogródku jest coraz bardziej kolorowo. Wspaniale się więc składa, że do kwietniowego wypiekania Ania zaproponowała chleb ziołowy z przepisu Kasi z bloga Smaki i Aromaty. Zioła wnoszą powiew wiosny i chleb jest naprawdę niezwykle aromatyczny. Przyznam się, że nie ja przygotowywałam ten chlebek, ale jak zwykle moja mama, która w moim domu jest odpowiedzialna za pieczywo. Jest w tym mistrzynią, dlatego nawet nie próbuje jej "wygryźć" z tematu i podchodzić do tego typu wypieków, skoro wiem, że nikt nie zrobi tego lepiej. Piekła go gdy byłam w szkole, dlatego gdy weszłam do domu unosił się wokół piękny zapach. Nie podejrzewałam jednak co jest jego źródłem, bo zapach dosłownie imitował ten ... pizzy! Od razu podbiegłam do piekarnika sprawdzić, czy moje podejrzenia są słuszne, jednak moim oczom ukazał się chleb. Mocno się zdziwiłam, że pachnie dosłownie pizzą, dlatego byłam niezwykle ciekawa jego smaku. Oczywiście pozytywnie mnie zaskoczył-chrupka skórka, smak mieszanki ziół, no po prostu coś niesamowitego. Na pewno najsmaczniejszy chleb jaki jadłam w ostatnim roku :)


Foremka 20x35cm
 Składniki na zaczyn drożdżowy:
  • 4 łyżki mąki pszennej chlebowej
  • 20 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1/2 szklanki letniej wody
  1. Składniki mieszamy, przykrywamy i odstawiamy na 15 minut.
 Zioła-po 1 łyżeczce:
  • majeranek
  • kolendra
  • kminek
  • szałwia
  • tymianek
  • czarnuszka
  • cząber
  • rozmaryn
  • bazylia
oraz:
  •  1/2 łyżeczki mielonego czarnego pieprzu
  • 1 łyżeczka soli
Zalewamy  wszystko 1/2 szklanki ciepłej wody i odstawiamy na 20 minut.

Składniki na ciasto właściwe:
  • 500 g mąki chlebowej
  • 1/2 szklanki płatków owsianych
  • 2 łyżki aktywnego zakwasu żytniego*
  • zaczyn drożdżowy
  •  zalewa ziołowa
  • ok 1/2 szklanki wody
Przygotowanie:
  1. Mieszamy mąkę z płatkami, zaczynem, ziołami i wodą , wszystko dokładnie mieszamy. Nie trzeba długo wyrabiać, wystarczą 2 minuty do połączenia składników. Ciasto powinno być dosyć luźne, ale nie lejące – jeśli jest zbyt zwarte, dolewamy więcej wody.
  2. Formę natłuszczamy i wysypujemy płatkami owsianymi.  Przekładamy ciasto do formy (powinno sięgać do połowy wysokości), wyrównujemy powierzchnię mokrą dłonią i obsypujemy płatkami owsianymi.  Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na ok 1 godzinę, do podwojenia objętości.
  3. Formę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C na 55-60 minut. W razie gdyby był niewystarczająco przypieczony, dopiekamy jeszcze 10 minut.
  4. Wyjmujemy z piekarnika, a po 5 minutach wyjmujemy z formy i wykładamy na kratkę. Kroimy po wystudzeniu.
* Wersja przepisu bez zakwasu: do zaczynu dodajemy 30 g świeżych drożdży. Do ciasta właściwego dodajemy 3/4 szklanki wody.





23 komentarze:

  1. Śliczny!
    I taki pysznie wyrośnięty.
    Smacznego!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały :-) dziękuje za wspólne pyszne pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Smakowite dziurki posiada Twój chlebek - do kolejnego wspólnego pieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie wypieczony, aromatyczny chlebek-)!

    OdpowiedzUsuń
  5. W przekroju wygląda tak, że.... ahhh :D Przesmarować masełkiem i truskawkowym dżemem.... odlot! :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo udany wypiek. Dziękuję za wspólne pieczenie.
    Pozdrawiam
    Renata

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo udany wypiek. Dziękuję za wspólne pieczenie.
    Pozdrawiam
    Renata

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękny chleb. I ten zapach... Też od razu poczułam wiosnę. Dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję za wspólne pieczenie i cieszę się, że chleb smakował, serdecznie pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj bardzo smakował i róweniż dziękuję za wspólne pieczenie :)

      Usuń
  10. Piękny, wiosenny i zdrowy chlebek :-) Dzięki za wspólne pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie się Mamie upiekł :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspólne pieczenie chleba to godna podziwu idea wśród blogerów : ) Bardzo zachęciłaś mnie tym opisem, bo zapach pizzy to najlepsza rekomendacja jak dla mnie. Chlebek prezentuje się wyśmienicie, zwłaszcza ta skórka z płatków owsianych i miąższ wypełniony aromatycznymi ziołami. Zdecydowanie, Mamie należy się pochwała za ten wypiek i z chęcią wypróbuję ten przepis. Z zestawu ziół usunę tylko kminek, bo nie lubię go w pieczywie ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Cię zachęciłam i dziękuję za miłe słowa :D Ja również nie przepadam za kminkiem, ale jakoś w chlebku był niewyczuwalny, może sypnęło się go trochę mniej :D

      Usuń
  13. Wspaniale upieczony!
    Dziękuję za kwietniowy wspólny czas!

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo apetyczny, z mama stanowicie dobry duet ;) pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda bardzo apetycznie :). Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...